Handelsbetingelser
Anvendelse
1.1 Disse er de overordnede betingelser for handel med Realafgift ApS. 1.2 Disse generelle handelsvilkår finder anvendelse på aftaler og tjenester, der købes og indgås på www.realafgift.dk mellem Realafgift ApS og kunden. 1.3 Betingelserne gælder for alle – både private og erhvervskunder. Dog gælder afsnit 8 – Behandling af personoplysninger – kun for erhvervskunder, hvor Realafgift ApS fungerer som databehandler.
Tjenester
2.1 Realafgift ApS’s tjenester – såsom tjenester og dokumenter – afhænger af Kundens oplysninger, indtastninger og valg. De solgte tjenester er således baseret på disse oplysninger, og eventuelle fejl- eller mangelfulde oplysninger er ikke Realafgift ApS’s ansvar. Kunden kan dog altid kontakte Realafgift ApS for at få rettet en fejlindtastning eller fejlagtig oplysning.
Pris og betaling
3.1 Alle priser på www.realafgift.dk er i danske kroner (DKK) og inkluderer moms for tjenester til både private og erhvervskunder. Når du foretager et køb på websitet, vil beløbet blive trukket på Kundens kreditkort samme dag. Betalingen gælder for opstartsgebyret i hver enkelt sag.
3.2 Websitet accepterer betaling via Dankort, Visa og Mastercard. Virksomheden dækker gebyret opkrævet af betalingsformidleren (den, der formidler betaling via kreditkort). Brugeren afholder eventuelle andre gebyrer, som kortudstederen måtte opkræve. Hvis brugeren fuldfører en rådgivningssag, vil brugeren blive faktureret det resterende beløb via en almindelig faktura sendt pr. e-mail. Betalingsfristen er 8 dage netto. Ved forsinket eller manglende betaling forbeholder virksomheden sig retten til at pålægge renter eller rykkergebyr i henhold til renteloven og forfølge sit krav.
Levering
4.1 Efter at kunden har fuldført en betaling, vil kunden blive kontaktet via e-mail og/eller telefon så hurtigt som muligt.
Fortrydelsesret
5.1 Som udgangspunkt kan kunden fortryde en bestilt tjeneste, når den er bestilt online.
5.2 Fortrydelsesretten gælder dog ikke, når Realafgift ApS har fuldført tjenesten, inden kunden fortryder. Ved at acceptere disse handelsvilkår anerkender kunden, at fortrydelsesretten hermed ophører i forholdet mellem kunden og Realafgift ApS.
5.3 Hvis kunden fortryder den bestilte tjeneste efter, at Realafgift ApS har påbegyndt udførelsen, men inden tjenesten er fuldført, kan Realafgift ApS kræve betaling for det allerede udførte arbejde.
6.1 Realafgift ApS er ansvarlig for indholdet i de tilbudte tjenester, men er ikke ansvarlig for hverken direkte, indirekte eller afledte tab, som Kunden måtte lide som følge af fejlagtig anvendelse af den valgte tjeneste.
6.2 Indholdet på websitet, korrespondance eller anden kontakt med Realafgift ApS udgør ikke juridisk rådgivning af nogen art. Realafgift ApS er heller ikke ansvarlig for nogen reference, link eller anden henvisning til tredjeparts hjemmeside, som måtte kunne findes på websitet.
Reklamation og mangler
7.1 Alle kunder er inden for 14 dage efter deres køb berettiget til at reklamere over en tjeneste, hvis tjenesten ikke lever op til forventningerne. Kunden kan reklamere ved at kontakte beregn@realafgift.dk.
Behandling af personoplysninger
8.1 For behandling af Kundens personoplysninger er aftalt følgende: Begge parter skal løbende gennemføre passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger, der opfylder kravene i Forordning 2016/679 (”Forordningen”) for at sikre beskyttelse af de registreredes rettigheder.
8.2 Virksomheden skal have ret til for egen regning og risiko at anvende underleverandører, der også behandler Kundens personoplysninger. Virksomheden skal ved påtænkt skift af en underleverandør eller anvendelse af en ny underleverandør skriftligt underrette Kunden mindst 30 dage før det påtænkte skifte. Kunden har ret til at komme med indsigelser mod det påtænkte skifte.
Virksomheden sikrer, at alle underleverandører opfylder kravene i artikel 28 i Forordningen og forpligtelserne i dette afsnit.
8.3 Virksomheden må ikke uden Kundens skriftlige forudgående tilladelse overføre Kundens personoplysninger til lande uden for EU/EØS. Al behandling af Kundens personoplysninger sker i henhold til Kundens dokumenterede instruks. Den dokumenterede instruks udgøres dels af parternes aftalegrundlag og dels af de særskilte instrukser, som Kunden måtte give Virksomheden. Hvis Kunden ikke instruerer Virksomheden anderledes, er Virksomheden berettiget og forpligtet til at slette Kundens personoplysninger senest 12 måneder efter, at forretningsforholdet mellem parterne er endeligt ophørt.
8.4 Virksomheden har ret til at anonymisere Kundens personoplysninger og andre data og anvende dem til at udvikle og udbyde tjenesteydelser, enten selv eller i samarbejde med andre.
Forbehold
9.1 Virksomheden tager forbehold for tryk- og prisfejl.
9.2 Virksomheden er ikke ansvarlig for nedbrud af eller svigtende adgang til websitet, nedbrud i strømforsyning eller internetforbindelse, hærværk på systemet (både fysisk såvel som computervirus og hacking), misbrug af personoplysninger eller andre forhold og omstændigheder, som er uden for Virksomhedens kontrol.
Oplysninger om klagemuligheder
10.1 En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos Virksomheden kan indgives til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.
10.2 EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her – http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal Kunden angive Virksomhedens e-mail adresse beregn@realafgift.dk.
Oplysning om klagemuligheder
11.1 En klage over en vare eller tjenesteydelse købt hos Virksomheden kan indgives til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens Center for Klageløsning, Carl Jacobsens Vej 35, 2500 Valby. Du kan klage til Center for Klageløsning via www.forbrug.dk.
11.2 EU-Kommissionens online klageportal kan også anvendes ved indgivelse af en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruger med bopæl i et andet EU-land. Klage indgives her – http://ec.europa.eu/odr. Ved indgivelse af en klage skal Kunden angive Virksomhedens e-mail adresse beregn@realafgift.dk.
Lov og værneting 12.1 Enhver tvist, der udspringer af Brugerens køb af Services eller heraf følgende tvister, herunder disse handelsbetingelserne omfang eller gyldighed, er underlagt dansk ret og skal indbringes for Retten i København.
Hvis Kunden har nogle spørgsmål, er Kunden altid velkommen til at kontakte os på beregn@realafgift.dk.
Forretningsbetingelser
1. Anvendelse
1.1 Disse forretningsbetingelser finder anvendelse på aftaler og handler indgået mellem Realafgift ApS og kunder.
1.2 Betingelserne gælder for alle – både private og erhvervskunder, dog gælder punkt 17 alene for erhvervskunder.
1.3 Derudover henvises til dansk rets almindelige købe- og aftaleretlige regler, herunder reglerne om forbrugerkøb.
1.4 Ved ændringer eller fravigelser af disse betingelser, kræves der skriftlig enighed mellem Realafgift ApS og Kunden.
2. Forretningsgrundlag og ydelser
2.1 Realafgift ApS driver konsulentvirksomhed og leverer i den forbindelse tjenesteydelser til Kunden.
2.2 Realafgift ApS ydelse består blandt andet i at foretage en værdifastsættelse af registreringsafgifter i henhold til registreringsafgiftsloven samt sørge for, at der sker anmeldelse af værdifastsættelse til Motorstyrelsen/Skattestyrelsen (herefter SKAT).
2.3 Derudover yder Realafgift ApS rådgivning til køb af biler i ind- og udland. Rådgivningen sker på baggrund af Kundens oplysninger og ønsker, og Realafgift ApS kan derfor på vegne af Kunden bistå med rammerne omkring køb af bil, herunder kontakt til sælger, forhandling og rådgivning af vilkår og betingelser, gennemgang af dokumenter mv.
2.4 Realafgift ApS er registreret efter registreringsafgiftsloven til at anmelde og afregne registreringsafgift hos SKAT efter gældende lovgivning.
3. Aftalens indgåelse
3.1 Indgåelse af aftalen mellem Realafgift ApS og Kunden sker primært ved henvendelse til Realafgift ApS i form af telefon eller e-mail eller udfyldelse af kontaktformular via www.realafgift.dk.
3.2 Ved bestilling af en ydelse accepterer Kunden at disse “Forretningsbetingelser” er gældende for ydelsen.
4. Afgiftsberigtigelse og værdifastsættelse
4.1 Realafgift ApS fastsætter registreringsafgiften på køretøjer ved afgiftsfastsættelse og afgiftsberigtigelse. Værdifastsættelsen af et køretøj, forudsætter at køretøjet står uden dansk registreringsafgift samt ikke er blevet pålagt en fast værdifastsættelse fra SKAT. Såfremt køretøjet er pålagt en værdifastsættelse fra SKAT, kan anmeldelsen efter 90 dage vurderes på ny.
4.2 Ved endelig værdifastsættelse forpligter Kunden sig til at udlevere samtlige dokumenter og oplysninger på køretøjet som Realafgift ApS anmoder om. I modsat fald kan der ske misforståelser og forsinkelser som Realafgift ApS ikke er ansvarlige for, ligesom længere sagsbehandling kan forekomme.
4.3 Når Realafgift ApS har modtaget de anmodede dokumenter og oplysninger vedrørende køretøjet, vil Realafgift vurdere en forhåndsvurdering af registreringsafgiften og sende denne vurdering til Kunden inden for 24 timer på hverdage. Den bindende forhåndsvurdering vil blive kommunikeret skriftligt til Kunden.
4.4 En bindende forhåndsvurdering fra Realafgift ApS er gældende i en periode på 30 dage. Kunden kan acceptere tilbuddet ved at sende en skriftlig mailaccept, ved at betale fakturaen til Realafgift ApS eller indbetaling ved tilsendte betalingsoplysninger pr e-mail. Hvis acceptfristen overskrides, skal Kunden være opmærksom på, at der kan kræves en ny afgiftsfastsættelse.
4.5 Efter den endelige afgiftsfastsættelse vil Kunden modtage en faktura eller andre relevante betalingsinstruktioner fra Realafgift ApS. En Faktura vil inkludere registreringsafgiften, ekspeditionsgebyret, sikkerhedstillelsen (også kaldet Gebyr for afgift-garanti) samt eventuelle nummerpladegebyrer.
4.6 Kunden er forpligtet til at betale det samlede beløb (registreringsafgift, ekspeditionsgebyr, sikkerhedsstillelse (Gebyr for afgift-garanti) og eventuelle nummerpladegebyrer) til Realafgift ApS inden for 30 dage. Hvis betalingsfristen overskrides, vil den bindende forhåndsvurdering bortfalde. Efter betaling vil Kunden modtage en kvittering for værdifastsættelsen via e-mail samt instruktioner vedrørende afhentning af nummerplader.
4.7 Efter modtagelsen af kvitteringen via e-mail for værdifastsættelsen, kan Kunden henvende sig til en synsvirksomhed for at få udleveret nummerplader.
4.8 Udlevering af nummerplader og/eller omregistrering af køretøjet skal finde sted inden for 7 hverdage efter Kunden har modtaget e-mailkvitteringen. Overskrides denne frist, forbeholder Realafgift ApS sig retten til at tilbagetrække værdifastsættelsen og pålægge et administrationsgebyr på kr. 500,00.
4.9 Ved henvendelse til en synsvirksomhed for udlevering af nummerplader, skal Kunden medbringe den originale registreringsattest, såfremt denne består af flere dele skal alle dele medbringes. Inden henvendelsen til synsvirksomheden skal Kunden beslutte sig for et forsikringsselskab, ejerens CPR-nummer samt valg af nummerpladetype (med eller uden EU-mærke).
4.10 Eventuelle ekspeditionsgebyrer hos den valgte synsvirksomhed pålægges Kunden alene.
4.11 Hvis Kunden ikke overholder accept- og/eller betalingsfristen på 30 dage, bortfalder den fastsatte værdifastsættelse.
4.12 Realafgift ApS forbeholder sig retten til at foretage en genberegning af afgiftsfastsættelsen, hvis der i perioden mellem den oprindelige beregning og tidspunktet for ønsket indregistrering foretages ændringer i registreringsafgiftsloven eller anden relevant lovgivning.
5. Forhåndsvurdering
5.1 Kunden anmoder om en forhåndsvurdering på www.realafgift.dk.
5.2 Realafgift ApS kan udføre en forhåndsvurdering af et køretøj, som Kunden overvejer at købe i udlandet og registrere i Danmark, eller et ikke-indregistreret køretøj, der befinder sig i Danmark.
5.3 En forhåndsvurdering skal altid udføres inden den endelige værdifastsættelse foretages hos SKAT.
5.4 Forhåndsvurderingen er baseret på Kundens oplysninger og dokumenter om det pågældende køretøj. Realafgift ApS kan ikke holdes ansvarlig for unøjagtige oplysninger eller handlinger fra Kunden. Dette inkluderer også konsekvenserne af en forhåndsvurdering baseret på forkerte oplysninger fra Kunden. Den estimerede handelspris og nypris kan ændre sig ved den endelige fastsættelse.
5.5 Realafgift ApS forbeholder sig retten til at revidere forhåndsvurderingen inden for 30-dages acceptfristen, hvis der sker ændringer i de regler, der påvirker forhåndsvurderingen.
5.6 Hvis Kunden vælger at acceptere en forhåndsvurdering fra Realafgift ApS, anses tilbuddet som bindende i 30 dage fra modtagelsen af tilbuddet.
5.7 Tilbuddet inkluderer registreringsafgift, nummerplader, sikkerhedsstillelse (Gebyr for afgift-garanti) og moms. Hvis
5.8 Ved accept af en forhåndsvurdering og dermed afgiften, accepterer Kunden samtidig Realafgift ApS’s forretningsbetingelser, som kan findes på www.realafgift.dk.
6. Formidling af rapporter om køretøjer
6.1 Realafgift ApS formidler rapporter om køretøjer, der er udarbejdet af professionelle leverandører i Europa. Disse rapporter kan Kunden vælge at anvende som grundlag for køb af et køretøj.
6.2 Det skal bemærkes, at Realafgift ApS ikke er en part i en sådan aftale og fungerer udelukkende som formidler af rapporterne. Aftalen om Kunden køb af en rapport er derfor en direkte aftale mellem Kunden og leverandøren.
7. Indkøb af køretøj på baggrund af fuldmagt
7.1 Realafgift ApS kan agere på Kunden vegne og foretage indkøb af et bestemt køretøj, når Kunden har givet skriftlig fuldmagt hertil. Fuldmagten giver Realafgift ApS beføjelse til at indgå bindende aftaler om køb af køretøjet på Kunden vegne.
7.2 Kunden giver også samtykke til, at Realafgift ApS kan indgå aftaler om transport af køretøjet til Danmark samt andre relevante ydelser i forbindelse med indkøb og transport. Det skal understreges, at købsaftalen om køretøjet udelukkende indgås mellem køberen (Kunden) og sælgeren. Realafgift ApS fungerer som fuldmægtig og rådgiver, og kan derfor ikke drages til ansvar for eventuelle mangler eller fejl ved køretøjet. Dette omfatter også eventuelle skader og forsinkelser under transport, da Realafgift ApS ikke er en part i disse aftaler.
7.3 Da Realafgift ApS ikke deltager som en part i aftalen, vil betalingstransaktionen udelukkende foregå mellem Kunden og sælgeren af køretøjet.
8. Hjemtagelse
8.1 Realafgift ApS tilbyder Kunden formidling af hjemtagelse af køretøjet.
8.2 Realafgift ApS kun fungerer kun som formidler, og en aftale om hjemtagelse indgås direkte mellem Kunden og den relevante transportvirksomhed. Realafgift ApS er således ikke en part i denne aftale.
8.3 Eventuelle uoverensstemmelser eller krav mellem Kunden og den involverede transportvirksomhed vedrørende mangler, skader eller forsinkelser, er uden for Realafgift ApS’s ansvarsområde og skal løses mellem de to parter.
9. Priser og betalingsbetingelser
9.1 Alle priser angivet af Realafgift ApS inkluderer moms, når det er relevant i henhold til momsloven.
9.2 Betaling af gebyrer og sikkerhedsstillelse (Gebyr for afgift-garanti) til Realafgift ApS sker samtidig med Kundens betaling af registreringsafgiften samt nummerpladegebyret. Ved betalingen accepterer Kunden gebyrerne i deres fulde omfang.
9.3 Fakturering af forhåndsvurdering vil opdeles i kategorier som registreringsafgift, sikkerhedsstillelse (Gebyr for afgift-garanti), ekspeditionsgebyr og eventuelt nummerpladegebyr.
9.4 Sikkerhedsstillelsen (Gebyr for afgift-garanti) dækker eventuelle differencer mellem den accepterede estimerede registreringsafgift og den endelige registreringsafgift, samt betalingen for værdiansættelsen. Der vil ikke blive opkrævet yderligere gebyrer eller refunderet beløb, hvis der forekommer ændringer i registreringsafgiften.
9.5 Hvis der forekommer reguleringer fra SKAT’s side, vil Kunden ikke blive opkrævet differencen fra sådanne reguleringer.
10. Fortrydelsesret
10.1 Ifølge forbrugeraftaleloven har Kunden en fortrydelsesret på 14 dage efter modtagelsen af varer eller tjenesteydelser købt online. Dog er visse varer og ydelser undtaget fra denne fortrydelsesret, som nærmere beskrevet nedenfor.
10.2 Ønsker Kunden at gøre brug af fortrydelsesretten, skal dette meddeles skriftligt til Realafgift ApS inden udløbet af fortrydelsesfristen.
10.3 Individuelle konsulentydelser, herunder forhåndsvurderinger, er ikke omfattet af fortrydelsesretten. Kunden har derfor kun ret til fortrydelse indtil betaling af faktura. Efter dette tidspunkt kan Kunden ikke fortryde aftalen. Hvis Kunden ønsker at benytte fortrydelsesretten, skal det meddeles skriftligt til Realafgift ApS.
11. Reklamation og mangler
11.1 Reglerne i Købeloven om mangler og reklamationer finder anvendelse.
12. Ansvarsbegrænsning og forbehold
12.1 Realafgift ApS tager forbehold for eventuelle fejl i priser og vurderinger, der måtte forekomme som følge af skrivefejl eller tastefejl.
12.2 Realafgift ApS’ ansvar over for Kunden er begrænset til direkte tab og er beløbsmæssigt begrænset til det gebyr, som Kunden har betalt til Realafgif ApS.
12.3 Realafgift ApS indestår for enhver handling udført af samarbejdspartnere og SKAT. Kunden kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle ændringer i den anmeldte værdifastsættelse til SKAT.
12.4 Kunden har ikke krav på tilbagebetaling af en for højt vurderet værdifastsættelse.
12.5 Realafgift ApS bestræber sig på at svare på anmodninger om værdifastsættelse så hurtigt som muligt, og normalt inden for 24 timer på hverdage. Dog er der ingen garanti herfor, og Realafgift ApS kan ikke holdes ansvarlig for eventuelle tab som følge af længere ekspeditionstid.
13. Forhold til SKAT
13.1 Realafgift ApS’ er registreret hos SKAT i overensstemmelse med registreringsafgiftslovens §15 og har stillet sikkerhed overfor SKAT for Realafgift ApS’ forpligtelser i henhold til loven.
13.2 Realafgift ApS fritager Kunden for ethvert krav fra SKAT i forbindelse med eventuelle reguleringer af værdifastsættelsen.
13.3 Efter at Kunden har overført registreringsafgiften til Realafgift ApS, påtager Realafgift ApS sig ansvaret for regelmæssig og korrekt betaling til SKAT i overensstemmelse med gældende regler.
14. Lovændringer
14.1 I tilfælde af eventuelle lovændringer eller ændret praksis, forbeholder Realafgift ApS sig retten til at ændre betingelserne.
15. Klageadgang
15.1 Kunden har mulighed for at indgive en klage ved at skrive til vores kundeservice på beregn@realafgift.dk eller ringe til os på tlf. +45 4050 3446.
Kunden kan indgive en klage via EU-Kommissionens online klageportal på http://ec.europa.eu/odr. Kunden kan angive Realafgift ApS’ e-mailadresse: beregn@realafgift.dk ved indgivelse af en klage.
16. Lovvalg og værneting
16.1 Eventuelle tvister skal afgøres i overensstemmelse med dansk ret og ved de almindelige domstole. Værneting er Retten i København.
17. Vilkår for erhvervsdrivende
17.1 Fortrydelsesret
17.1.1 For erhvervsdrivende gælder der ingen fortrydelsesret.
17.2 Reklamationer og mangler
17.2.1 Ved levering skal køber straks udføre en omhyggelig undersøgelse af den modtagne vare i overensstemmelse med god forretningsskik. Hvis der opdages en mangel, skal køber straks meddele dette til sælger. Hvis køberen har opdaget eller burde have opdaget manglen og ikke reklamerer som beskrevet, kan køberen ikke senere gøre krav på manglen. Sælgeren har mulighed for at vælge at afhjælpe manglen eller foretage ombytning af varen. Hvis sælgeren anmoder herom, skal køberen umiddelbart efter reklamationen, for køberens egen regning og risiko, returnere den påståede mangelfulde vare til sælgeren i den originale emballage. Sælgeren forbeholder sig retten til kun at modtage den påståede defekte del.
17.3 Begrænsning af ansvar
17.4 Ud over ansvarsbegrænsningen nævnt i punkt 12 gælder det yderligere, at et erstatningskrav overfor Realafgift ApS ikke kan overstige det beløb, der er angivet på fakturaen, medmindre andet følger af ufravigelige regler i dansk ret.